P. Mobil

Pokolba tart

 

1976 év végén, a Szegváry Gáborral eltöltött felemás idényt követően visszarendeződött a P. Mobil frontvonala, ismét Vikidál Gyula került a mikrofonállvány mögé. Lóránt így emlékszik vissza az eseményekre: „Épp Sashalmon próbáltunk a konyhában, én nem akartam, hogy visszajöjjön, de a Bencsik Samu kérésére mégis visszavettük. Hozott egy üveg pálinkát, azt megittuk és újra tag lett.”.

Ez az időszak azonban nem csak erről volt emlékezetes, hanem arról is, hogy a zenekar éppen az első komolyabb külföldi turnéjára készült, méghozzá a nagy Szovjetunióba. Az 1977 január-februári turnéélmények új erőt pumpáltak a Szegváryval kissé megtorpant zenekarba és új dalok, új program készült, P. Mobil az Alagútban vagy csak egyszerűen Az alagút[1] címmel.

Nem sokkal a „nagytestvérnél” tett látogatást követően állandó billentyűs után nézett a zenekar. Több oka is volt ennek a döntésnek, egyfelől, egyre több dal kívánt némi segítséget, amit addig Kékesi Bajnok oldott meg, úgy, hogy felváltva kezelte a bőgőt és a billentyűket, másfelől Bencsik Samu is jobban kibontakoztathatta magát egy-egy szólóban és mégsem üresedett ki alatta a zene. A választás Cserháti Istvánra esett, akit jól ismertek már az előttük többször fellépő Napsugár zenekarból. Tehát 1977 tavaszától van állandó billentyűs a P. Mobilban, hosszabb-rövidebb megszakításokkal. Ez azt jelentette, hogy az addigra kialakult pőre gitárjátékon alapuló saját repertoárt át kell hangszerelni és be kell építeni a számokba a billentyűt, ami sok munkával ugyan, de igen magas színvonalon és viszonylag hamar megtörtént. Sikerült úgy beágyazni a régi dalokba a billentyűtémákat, hogy az nem volt túl előtérben, de kellő teret kapott és mégsem változtatta meg a számok eredeti karakterét. Cserhátival nem szimplán egy billentyűs, hanem egy újabb zeneszerző is felsorakozott a P. Mobilban. Olyan számok köthetőek a nevéhez mint az eredeti Élsz-e még?, a Honfoglalás oroszlánrésze, vagy a Pokolba tartó vonat, jelen írás tárgya.

Egy érdekes történet is kapcsolódik a Vonat születéséhez. Eleinte csak a szám nyitó gitártémája volt meg és sokáig nem formálódott belőle kerek dal. Cserháti csatlakozása előtt a zenekar elkezdett próbálni egy másik billentyűssel, azzal a Fekete Gyulával alias Szaximaxival, aki korábban a Hungária sorait erősítette, majd a Dolly Rollban is zenélt. Így csöppent Fekete Gyula a Pokolba tartó vonat próbafolyamatába és rövid működése nem maradt nyom nélkül, ugyanis a szám egyik jellegzetes billentyűtémája az ő keze nyomát dicséri. Viszont a P. Mobilban való egyéb működése már korántsem volt ilyen sikeres, csak pár koncert erejéig játszott a bandában, mert nem volt hajlandó a színpadi világítást anyagilag támogatni, pontosabban a rá eső részt állni. Ezek után úgy egyezett meg a zenekarral, hogy ő nem lesz világítva, tehát sötétben fog játszani, ennek ellenére a koncert közben folyamatosan előrébb tologatva a billentyűállványt, a fotószintetizáló növényekhez hasonlóan a fény felé törekedve. Meg is lett az akciónak az eredménye: az volt az utolsó bulija a bandával.

Cserháti Pityi tehát e kis intermezzo után került a P. Mobilba és már az ő elképzelései alapján fejezték be a Pokolba tartó vonat zenei részét, az eredeti, még nem a mai szöveget, pedig Schuster Lóránt követte el állítólag egy éjszaka alatt. Íme, egy korai felvétel 1977-ből.

Pokolba tartó vonat 1977

 

Bármily életed, a végén vár

Gazdag, szegény lehetsz, a végén vár

Álmodj, álmodj, a végén vár

A sötét végzet, terád is vár

 

Pokolba tart, pokolba tart a vonat

 

Eljön testedért, eljön lelkedért

Csábít, hívogat a semmibe

Élj míg utas leszel, ne félj nem késik el

Elhív szótlanul, jó messzire

 

Pokolba tart, pokolba tart a vonat

Pokolba tart, pokolba tart a vonat

 

A koncertprogram szerves része lett A pokolba tartó vonat, folyamatosan műsoron tartották. A szám felépítése nem szokványos, hosszabb szólóbetétekkel van megtűzdelve, gitár improvizációk, billentyűbetétek, majd a végén egy hosszabb dobszóló következik, ami vonatkattogást imitálva fejeződik be és elhalkulva „fut ki a szerelvény” az életből a halálba. Egyébként a dobszólóval együtt ez a P. Mobil leghosszabb önálló tétele. Ide tartozik még, hogy 1977-ben úgy játszották, hogy a dobszóló a Kétforintos dal refrénjébe torkollt és ez alatt mutatta be Lóri a zenekart. Íme.

Még 1977-ben fel is demózzák, majd 1978-ban az angol változata is elkészül. Íme a Hellbound train Galla Miklós fordításában.

A fenti szöveget 1978 augusztusában formálta át és véglegesítette Lóránt, ahogy sok más dal (Lőj rám!, Főnix éjszakája, A király) is ekkor kapott új sorokat az októberi Láng Művelődési Központos lemezfelvétel apropóján. Íme a dal az új szöveggel.

Pokolba tartó vonat 1978

 

Eljön testedért, eljön lelkedért

Jegyed nem kéri, senki sem

Élj míg utas leszel

Ne félj nem késik el

Elvisz messzire, túl mindenen

 

Pokolba tart, pokolba tart a vonat

 

Síró füttyjelét, viszi a szél

Mögötte füst száll, előtte éj

Arcok, arcok az ablaknál

Nézd, kik utaznak rajta

És fel ne szállj

 

Pokolba tart, pokolba tart a vonat

Pokolba tart, pokolba tart a vonat

 

Nem maradhat említés nélkül az sem, hogy a szám címe hivatalosan Pokolba tartó vonat, de sokszor csak Vonat címen fut, még hivatalos hanghordozókon is felfedezhető ez a különbség. A szám első megjelenésekor, 1984-ben is Vonat néven szerepel a bakelitlemezen, ami igazából nem véletlen, mert a Hanglemezgyártó Vállalat túlságosan negatív hatásúnak érezte A Pokolba tartó vonat címet. Nem mellesleg ugyanezen a lemezen a Rocktóber is más címen, Az út másik felénként van feltüntetve ’56 miatt. A Rest of P. Mobil lemezen már végre az eredeti címen fut.

Vissza a 70-es évek végére. Vikidál Dinamitba való átigazolása után Tunyóval is a program része maradt a Pokolba tartó vonat. Íme egy felvétel 1979-ből.

Az 1981-es „újrakezdést” követően az újra való törekvés és a nagylemez lehetősége miatt hanyagolták a dalt és csak 1982 második felében vették elő ismét. Íme ebből az időből egy felvétel.

Csak 1984-ben nyílt lehetősége a P. Mobilnak, hogy korszakos művét végre méltó formában lemezre vehesse és azt a nagyközönség elé tárja. Erre a lemezre a Honfoglalás mellé, kortársai és addig meg nem jelent P. Mobil „slágerek” sorakoztak fel. A Vonat is ekkor került eleddig először és utoljára rögzítésre stúdióban, röpke nyolc évvel megszületése után. A lemezt igen mostoha körülmények között készítették, amit a Pokolba tartó vonat feljátszása közben történt események is csak alátámasztanak. „…egy elvileg teljesen alkalmatlan helyen, a már említett papírgyári klubban vettük fel a Honfoglalás zenei alapjait. Kőpadlós, jórészt üvegfalú próbatermünk, amely egykori gyári ebédlő volt…Még egy érdekesség, egy különös véletlen, éppen a Vonat zenei alapját vettük fel, amikor az ablakok alatt a gyári iparvágányon tolatni kezdett egy igazi vonat, legalábbis egy mozdony és néhány tehervagon, még fütyült is.” (Sárvári Vilmos - Örökmozgó lettem… 2003. Budapest) Íme a lemezfelvétel.

Ugyan a Vonat nem tartozik szorosan a vizuális elemekkel megtámogatott számok közé, de egy időben Lóránt a mikrofonba susogva, egy gőzmozdony pöfögését imitálva konferálta fel a dalt, ahogyan tette a ’84-es Honfoglalás turnén, amin természetesen alapszám volt és az 1985-ös búcsúig az is maradt. Íme egy 1984-es felvétel.

Az 1994-es Fradi pályás feltámadáson is elhangzik a Pokolba tartó vonat, de utána csak elvétve csendül fel. Íme.

Újra állandó programponttá csak a Rudán-évek alatt válik 2001-től, tehát a korszakot aposztrofálandó billentyűsök nélkül szólt a szám. A pokolba tartó vonat esetében a „billentyűmentesítés” akár visszájára is elsülhetett volna, de remekül töltötte ki az űrt a két gitár és játszott el minden futamot. Íme egy felvétel a 2002-es Vesszen a világ lemez beharangozójaként hirdetett koncertről.

2000 körül tervben volt, hogy a Színe-Java válogatáslemez 2. részén majd szerepel a Vonat, de végül nem lett az egészből semmi. 2004-től már nem játsszák a dalt és csaknem három évig ugyanazzal a műsorral járta az országot a zenekar. A stagnálás éveit követően felpörögtek az események: új énekes (Baranyi László), új lemez (Mobileum), majd ismét megtörik a lendület, és végérvényesen lezárul 2009-ben a Póka Egon nevével fémjelzett Mobil korszak.

2010-től régi-új alapokra helyezi magát a P. Mobil és újra billentyűssel megerősítve áll színpadra. Az új felállásban Papp Gyula mellett két fiatal adja az alapot, Szebelédi Zsolt dob és Tarnai Dániel bőgő. Szinte a teljes P. Mobil életművet feldolgozta az öt éve együtt lévő felállás, tehát a Pokolba tartó vonat sem kerülhette el a sorsát. Íme egy felvétel az ő játékukkal.

2013-ban Papp Gyula helyére Szabó Péter került. A vonat vele is a pokolba tart, sőt a most következő felvételen Szentkirályi Jani gitáros is a szerelvényen van és vendégeskedik a dalban, íme.

A vonat 1977

 

Zeneszerzők: Bencsik Sándor/Cserháti István

Szöveg: Schuster Lóránt

 

Hivatalos kiadványon nem jelent meg.

 

A vonat 1978

 

Zeneszerzők: Bencsik Sándor/Cserháti István

Szöveg: Schuster Lóránt

 

Megjelenés:

Honfoglalás - 1984/2003

The rest of P. Mobil - 1995

Az „első” nagylemez - 1999/2009

Mobilizmo - 2003 (Hellbound train)

 

[1] A P. Mobil az alagútban: A P. Mobil 1977-78-as programja, mely az utazást, a rock and roll életforma egyik meghatározó jellegét járja körbe: koncertek, turnék, szimbolikus utazások, életutak, halál. Ez a program a Kintornás szerencséjével szemben nem egy összefüggő történetet mesél el, hanem a témát világítja meg különböző aspektusból a számokon keresztül. A program számai: Menj tovább, Lőj rám!, Pokolba tartó vonat, Forma 1, Utolsó cigaretta.

Bejelentkező űrlap

Látogatók

Ma 267

Tegnap 232

A héten 1230

A hónapban 3542

Összesen 391071

Jelenleg 65 vendég és nincs regisztrált felhasználó.

P. Mobil

Szeresd és oszd meg!